Stress

STRESS – HVAD ER DET EGENTLIG?

Stress er noget som rammer alle mennesker i en eller anden grad på et eller, ofte flere tidspunkter i løbet af livet. Stress kan tage mange drejninger og grader.

Vi har et Stress begreb i daglig tale. Da henviser vi til at vi er presset i dagligdagen, måske p.gr.af en krise i privatlivet, det kan være vi er pårørende til en person tæt på os med et længere sygdomsforløb, det kan være dødsfald, skilsmisse, flytning, bryllup eller udfordringer med vores børn – listen er lang!

Eller det kan være stress på jobbet. Der er for mange opgaver som skal løses på for kort tid. Da føler vi os stressede – vi halter bagefter og syntes at vi ikke når i bund i takt med at opgaverne og udfordringerne hober sig op. Vi står i en situation hvor vi ikke kan gøre så meget andet end at hænge på.

SÅDAN AFHJÆLPER DU DIN STRESS!

For at hjælpe mine klienter videre fra stress til balance bruger jeg forskellige terapiformer fra min værktøjskasse. Stress er ubalance i nervesystemet og dermed hele kroppen, men det viser sig derefter forskelligt hos hver enkelt.

Ofte er det BCT (Bio-Cranial Touch), ALT – Naturlig Lifting (vores følelser forstener i ansigtet og holder os fast) og organmassage da det er organerne som hjernen sender stressen videre til som første afledningsmanøvre.

Ring og bestil en tid, så er du ét stridt tættere på at bekæmpe din stress.

 

Udtalelser fra klienter:

“Det gav mig ro i kroppen. Den faldt mere og mere på plads. Kroppen fik pludselig et pusterum som helt klart har været med til at gøre mig rask igen.
Jeg kan klart anbefale dig til andre som har været igennem en stress episode.
Tak for den virkende behandling. Jeg er blevet nogenlunde hel igen.

 

FYSISKE GENER VED STRESS

I stress situationer mærker vi at vores krop reagere med nedsat koncentrations evne, dårlig hukommelse, kort lunte, søvnproblemer. Vi ligger som grillkyllinger om natten og kan ikke slippe tankerne, konstant træthed, modløshed, fordøjelse går i stå.

Vi får svært ved at koble fra når vi endelig kan sidde i sofaen med strikketøjet, på altanen med en god bog, hygge os med familien og vennerne eller gå en tur i den smukke naturen. Disse dele af livet kan blive til en følelse af at det også ”bare skal overståes” som et punkt på to-do-listen.

 

Stress ved fysiske udfordringer

Kroppen reagerer ikke kun på stress når vi bliver psykisk udfordret men også når vi bliver fysisk udfordret. Det kan være ved længerevarende sygdom, når vi falder ned fra trappestigen og brækker benet og når der sker større fysiske skader og ting med kroppen. Da bliver vores balance forstyrret.

Kroppen skelner ikke mellem fysiske og psykiske hændelser. For kroppen er det blot ubalancer.

 

Ubalancer rammer først og fremmest vores nervesystem

Vores nervesystem opererer kort fortalt i 3 niveauer:

  • Et kamp/flugt niveau hvor vi ja, kæmper eller flygter, i vores normale hverdag kæmper vi mest, dvs. at vi løber rundt for nå tingene til tiden og tager hele tiden stilling til næste stategi/mål/kamp.
  • Det modsatte niveau i nervesystemet er hvile niveauet. Det er her vi hviler, slapper af. For nervesystemet er det faktisk den dybe hvile/søvn tilstanden.
  • Det 3. niveau er det der er udvekslingen mellem de to andre niveauer. Det niveau, som hedder socialt engagement, er det niveau som det velfungerende nervesystem automatisk klikker ind og ud af alt efter hvad situationen inviterer til.

Med andre ord, så aktiveres kamp/flugt delen når vi løber for at nå toget om morgenen, derefter glider vi over i socialt engagement delen når vi har nået toget og sat os i kupeen. Resten af dagen glider nervesystemet fra den ene del til den anden alt efter hvor vi er henne aktivitetsmæssigt.

Efter endt arbejdsdag skulle nervesystemet gerne glide ind i socialt engagement så vi kan nyde vores fritid med det som vi glædes ved. Når vi når vores sengetid skulle nervesystemet da gerne kunne klikke over i den gode dybe hvile og søvn tilstand.

Denne klikken frem og tilbage sker helt automatisk i vores nervesystem, det er ikke noget som vi bemærker med mindre at der er ubalance, dvs. at nervesystemet er låst fast i enten kamp/flugt tilstanden som der sker ved stress eller hvile tilstanden som sker ved en depressions tilstand.

Ved længerevarende stress og dermed fastlåsning i kamp/flugt tilstanden klikker nervesystemet ofte over i det modsatte niveau. Den dybe hvile udløser det vi kender som depression – fastfrysning af nervesystemet, vi kan pludseligt ikke reagere og agere. Dette er en overlevelsesmekaniske for nervesystemet – for vores krop.